Hoevelakens Schaakteam regionaal kampioen

Dinsdag 11 april is het eerste schaakteam van het Hoevelakens Schaakgenootschap (HSG) kampioen geworden in de regionale competitie, klasse 2C. Aan het begin van de zinderende slotavond in Ermelo konden nog drie teams kampioen worden. Naast HSG konden BDSV uit Barneveld en Denk en Zet uit Hattem kampioen worden.

HSG deed wat het moest doen; met 5.5-0.5 winnen van Voorst. Daarmee was BDSV uitgeschakeld voor de titel. Denk en Zet moest winnen om de titel mee naar Hattem te nemen. Dit team speelde uitgerekend tegen BDSV dat nu speelde voor promotie.

De wedstrijd ging gelijk op en alles hing af van de laatste partij, die werd gewonnen door BDSV. Het kampioenschap van HSG was daarmee een feit.

De wedstrijd van HSG was zo eenzijdig als de uitslag deed vermoeden. Dirk Veldhuizen won als eerste zijn partij nadat zijn tegenstander een dame tegen loper weggaf. Mick Schilder maakte er 2-0 van door in een aanvallende partij zijn tegenstander compleet te overrompelen. Daan van Pel maakte remise in een lastige partij, omdat de overige borden er zeer goed voor stonden.

Dat bleek ook, want invallers Johan van Pel, Glory van Dorsten en Jan Ero wonnen hun partij. Johan van Pel kwam een paard tegen twee pionnen voor te staan, won daarna knap een toren en de partij. Jan Ero wist in een gelijke stelling twee pionnen van zijn tegenstander te veroveren, zelf een pion tot dame te promoveren en de aanval van zijn tegenstander af te slaan. Glory van Dorsten speelde een heel behoedzame partij waarbij zijn tegenstander helemaal klem kwam te staan en Van Dorsten de koning van zijn tegenstander steeds verder onder druk zette, totdat die bezweek.