Hoevelakens zestal wint ruim van concurrent BDSV 2

Vrijdag 20 januari stond al een tijdje in de agenda’s als de belangrijke derby tussen het Hoevelakens zestal en BDSV 2 uit Barneveld.

Nadat de opstellingen waren uitgewisseld bleken de strijdplannen nogal af te wijken. Ons zestal ging voor de sterkste opstelling waarbij iedereen zijn beste kleur speelde, BDSV koos voor een tactische opstelling om met wit te winnen en op bord 6 het ratingvoordeel uit te spelen.

Het liep alleen anders; het Hoevelakense zestal won tweemaal met zwart en zetten weer een grote overwinning op, het werd 5-1.

Joost had op bord 1 geen enkel probleem om Remy Sennema op remise te houden. Na de opening lag er een moeilijke stelling, waar Joost wellicht iets in het voordeel was. Hij bood remise aan en Remy had geen keus anders dan te accepteren. Het eerste halve punt was binnen.

Martin zette daarna 1.5-0.5 op het bord door Stan van de Ridder op bord 2 te verslaan. Martin ruilde een toren en pion tegen twee stukken en wist met vier stukken de stelling helemaal naar zijn hand te zetten. Er was geen houden meer aan voor Van de Ridder en gaf op.

Mick zette de 2.5-0.5 op het bord door aan bord 6 te winnen van Fabian Rijken. Mick offerde in de opening een pion voor ontwikkeling en ving een paard van Rijken in een penning met dame en koning. Het leverde een stuk tegen 2 pionnen voorsprong op. Rijken wist nog een pion te winnen, waardoor het materiaal weer gelijk stond. Zijn koning stond echter in het midden en dat was het voornaamste doelwit van Mick. Mick brak de stelling open en kon met al zijn stukken de aanval zoeken. Rijken gaf op net voordat Mick mat kon zetten.

Dirk zorgde er aan bord 3 voor dat de overwinning binnen was door met zwart van Marcel Janssen te winnen. Janssen kwam erg goed uit de opening en leek op weg om een kwaliteit te gaan winnen. Hij zag de combinatie echter niet en ging voor een aanval met het paard. Dirk kreeg hierdoor de mogelijkheid voor een schijnoffer met zijn toren. De pogingen van Janssen om nog mat te zetten, werden eenvoudig verdedigd, waarna Dirk flink voor kwam te staan. Toen de stelling onhoudbaar werd, gaf Janssen op.

Johan moest op het laatste moment invallen op bord 4 en speelde tegen Diego Wuck. Deze partij kenmerkte zich door twee behoudende spelers die de partij goed onder controle hielden. Het resulteerde in veel denkwerk en geen grote kansen op de overwinning. Een gelijkspel was, zeker nu de overwinning niet meer op het spel stond, een verdiende uitslag.

Tot slot wist Niels met zwart te winnen van Willem Verheij. Verheij moest al vroeg in de wedstrijd voor de aanval kiezen, omdat de stand op de andere borden niet best was voor BDSV. Niels kreeg een aanval te voorduren, maar had berekend dat hij dit net kon verdedigen. Dat betekende helemaal verdedigd en 2 pionnen voorsprong. De stelling was alleen zo dat er grote remisekansen waren. Verheij pakte die echter niet en met het opgeven van 1 pion kon Niels naar de overkant lopen met de andere pion en de overwinning pakken.