Interne competitie 22 december

Julian van Hamersveld tegen Matteo de Haan

Julian begon met een queens gambit en in het centrum kwam veel spanning op de stukken. Matteo probeerde de loper van Julian in te sluiten, maar dit leverde een wat zwakkere stelling voor hem op. Uiteindelijk won hij de loper wel tegen 2 pionnen, maar hierdoor kreeg Julian een gevaarlijke open lijn in het midden van het bord en was de koningsstelling van Matteo zwak geworden. Julian kon een vrijpion op de 6e rij krijgen, wat voor Matteo moeilijk te verdedigen was. Daarna werden torens afgeruild en wist Matteo de vrijpion te stoppen. In het eindspel stond hij daarom een paard tegen 2 pionnen voor. De linkerzijde stond vast en aan de rechterzijde had Julian 2 vrijpionnen naast elkaar. Matteo moest dit met zijn paard verdedigen in combinatie met zijn koning. Uiteindelijk kon Matteo niet zijn paard voor de 2 pionnen offeren en kon Julian niet doorlopen naar de overkant. We herhaalden zetten en maakten remise.

Arjen tegen Niels

Arjen speelde een ongebruikelijke variant: de accelerated Panov. Hij wist hiermee al snel een interessante stelling te creëren, waarmee hij de ontwikkeling van met name Niels’ lichtveldige loper wist te beperken. In ruil daarvoor kreeg hij wel een zeer zwakke pion op d3. Arjen besloot niet te rokeren, en in plaats daarvan zijn ontwikkelingsvoordeel te gebruiken om direct zijn stukken naar de koning van Niels te bewegen; in principe geen slecht idee. Het ging echter fout toen hij een loper op f6 liet staan verdedigd door zijn dame. Niels kon met een tussenzetje de dame van Arjen wegjagen en vervolgens gratis de loper pakken. Arjen besloot te gaan voor een alles-of-niks aanval, maar toen Niels stukken wist af te ruilen en uiteindelijk zelfs een paard won moest Arjen opgeven.

Dries tegen Michiel

In een klassieke opening e4 e5 werd het een gelijk opgaande wedstrijd. Er werden veel stukken afgeruild waardoor het afging op een remise partij, echter op zet 49 zag Michiel over het dat de pion die sloeg met de toren gedekt was door de loper. Hierdoor kreeg Dries een overwicht en werd Michiel gedwongen op zet 69 op te geven.

Wim tegen Simon.

De partij ging in het begin gelijk op, maar al spoedig zette Simon de aanval in. Wim kon ternauwernood een mat voorkomen door de dames af te ruilen. Daarna volgde een ware slachting, waardoor er veel materiaal van het bord af ging. Door eewn blundeer raakte Wim een toren kwijt, waardoor hij teveel materiaalachtersatand kreeg. Wim probeerde nog een pat te forceren, maar Simon wist met een combinatie van Koning, Toren en Loper Wim mat te krijgen.

Pepijn tegen Ruben

Pepijn opende met e4 waarop Ruben met c4 reageerde. In de opening kwam Pepijn een pion voor te staan, maar uiteindelijk kon Ruben dit omzetten naar een pion winst voor hem. Met deze extra pion ruilden we de dames van het bord en de 2 overgebleven torens. Waardoor Ruben het eindspel in ging met een pion meer. Het was 3 tegen 4, de extra pion kon geofferd worden en de resterend pionnen van wit konden worden geslagen door zwart. 0-1 Ruben.

Henry tegen Dirk
In de opening ruilde Henry de witveldige lopers, iets waar Dirk wel blij mee was want die van hem was niet heel sterk. Aan het begin van het middenspel wist Dirk een pionnetje mee te graaien. Een positioneel spel ontstond om de stukken goed te zetten en uiteindelijk wist Dirk dat om te zetten in nog een pionnetje winst. Daarna gaf Henry op, omdat de pionnen zo door konden lopen naar de overkant.