Interne competitie 5 januari

Julian van Hamersveld tegen Patrick Ypma
In de opening was er een strijd om het centrum, en had Patrick een sterke loper op b7 die Julian probeerde te verdrijven door de a-pion op te spelen. Patrick blokkeerde de aanval en toen ging Julian proberen op zijn opengebroken b-lijn een aanval klaar te zetten. Op dit moment ging Patrick als eerst voor een pionbreek in het centrum, Julian was dit ook van plan, maar Patrick kon als eerst een goed verdedigde pion doorduwen waarmee hij een loper aanviel, en als de loper weg ging kon Patrick 2 stukken vorken, wat ook gebeurde. Hierna volgde nog een rontgenaanval van Patrick wat nog meer materiaal opleverde waardoor Julian opgaf.

Mick Schilder tegen Arjen van der Schee
De partij begon met e4 en ging over in een zijlijn van de Alapin. Alle stukken werden ontwikkeld. Wit kreeg goede druk op f7, maar zwart wist dat te verdedigen. Een aantal zetten later waren de d- en f-lijn open en stonden daartussen drie pionnen achter elkaar. Later stonden de torens tegenover elkaar op de d- en f- lijnen. Wits paard stond door zwarts toren gepend op de d-lijn. Na een toren ruil op de f-lijn kon zwart met een loper het paard van wit nog een keer aanvallen. Het paard was verloren en Wit gaf op.

Michiel Kraan tegen Wim Hoebe.
De partij ging in het begin gelijk op. Michiel wist een puike verdediging op te zetten. Na een lange rokade zette Michiel zijn torens direct naast elkaar met de bedoeling de koningsvleugel van Wim aan te vallen. Wim wist dit met moeite te verdedigen. Michiel en Wim ruilden ook beide torens af. Geleidelijk aan raakte Wim op achterstand wat materiaal betrof. Daarna ging Michiel vol in de aanval met 2 paarden en zijn dame. Hij had toch enige moeite om Wim mat te krijgen. Wim zag wel een mogelijkheid om in de tegenaanval te gaan, maar kon deze toch niet doorzetten. Tenslotte dacht Wim de dames af te kunnen ruilen, maar Michiel zag dit keer een matzet niet over het hoofd, waarna Wim het hoofd diep moest buigen.

Matteo tegen Glory
Glory speelde de konings Indische verdediging die Matteo tegenspeelde door met zijn pionnen aan de koninginnenvleugel te marcheren. Matteo wist het bord open te maken aan de koninginnenkant waar hij meer ruimte heeft. Door zijn lopers tactisch te plaatsen wist Matteo door te dringen. In de tussentijd begon Glory Matteo’s koning aan te vallen met zijn dame en toren, waardoor Matteo geforceerd was om zijn koning in het midden van het bord te plaatsen. Glory was zo overtuigd van zijn aanval dat hij zijn toren in de hoek van het bord opofferde. Er kwamen steeds minder pionnen op het bord, waardoor de lopers van Glory heel sterk werden. Matteo wist de gevaarlijke schaakvelden van Glory’s loper te dekken en een pion te promoveren, onder hevige tijdsdruk, waardoor Matteo met de glorie naar huis ging.

Timo tegen Simon
Simon speelde een aanvallende opening, maar Timo wist elke aanval af te weren. Na een aantal stukken geruild te hebben stond Timo een klein stuk tegen een pion voor. De rollen draaiden langzaamaan om en Simon kwam steeds meer onder druk te staan. Helaas vergat Timo op een gegeven moment dat de pion die hij pushte om de koningin aan te vallen het enige stuk was dat een loper verdedigde. Na een schaak te geven op de 7e rij wist Simons koningin de resterende pionnen van Timo op te ruimen en werd het eindspel 3 pionnen en een koning tegen een koning. Na een monsterpartij met nog enkele minuten op de klok voor beide spelers wist Simon Timo schaakmat te zetten om kwart over 12.

Niels tegen Martin
Het was een complexe, maar in zetten gemeten korte, partij. Martin maakten al vanuit de opening een paar onconventionele keuzes die een interessante positie opleverden. Niels kreeg iets meer ruimte en ontwikkeling, maar het was onduidelijk of hij dit ook echt kon benutten, en Martin leek al vroeg te loeren op een aanval op Niels’ koning. Beide spelers blijven een tijdlang computerzetten spelen en wit hield lang een klein voordeel. Het kwam tot een climax op zet 12. Volgens de computer kon Niels hier het beste afruilen, maar aangezien dit de h-lijn opende waar zowel een zwarte toren als een witte koning stond, durfde hij dit niet aan. Ook Martin dacht niet dat dit mogelijk was. Bijna even goed was het gespeelde alternatief. Toen Martin op zet 13 voor het eerst de fout in ging was het meteen een dure: hij liet de stukken van Niels wel erg actief worden, en zijn koning bleek daardoor niet veilig uit het midden weg te kunnen komen. Martin leek een stuk te verliezen voor twee pionnen, maar miste een idee van Niels en verloor nog een stuk, waarna hij opgaf.

Wessel tegen Dirk
Wessel en Dirk kwamen goed voorbereid aan de partij, waardoor de eerste zetten werden gespeeld. De partij kwam tot leven toen Dirk met f6 het centrum open brak. Wessel begon zijn aanval op de koningsvleugel en stond toe dat Dirk een pion op de damevleugel snoepte. De aanval was niet snel genoeg, waardoor Dirk een tweede pion kon slaan en kon starten om zijn stukken op goede plekken te zetten. Wessel bleef druk zetten en offerde een paard en een loper, om vervolgens ook nog een kwaliteit aan te bieden. Er waren genoeg mogelijkheden om met deze achterstand in materiaal nog te winnen, maar Dirk bleef stug verdedigen. Een zet was er de mogelijkheid om terug te komen in het spel met een complexe serie zetten, maar die kwam niet op het bord. Uiteindelijk had Dirk voldoende afgeruild om het voordeel stevig in handen te hebben. Nadat hij twee verbonden vrijpionnen had gestopt, wist hij met een penning Wessel top opgeven te dwingen.