Martin Veldhuizen wint 10e Jaap de Wijn Trofee

Martin Veldhuizen ging op vrijdag 1 september op dezelfde voet door als waar hij vorig schaakseizoen mee eindigde: soeverein een schaaktoernooi van het Hoevelakens Schaakgenootschap. Hij won de tiende editie van de Jaap de Wijn Trofee, gesponsord door slijterij ’t Witte Schuurtje.

Al snel bleek dat het toernooi ging tussen Martin en Dirk Veldhuizen, Gerben en Daan van Pel en Joost Marcus. In de tweede ronde was de eerste onderlinge clash tussen deze favorieten. Marcus en Daan van Pel speelden tegen elkaar en waar Marcus het initiatief leek te hebben en een voorsprong in bedenktijd, hield Van Pel de stelling onder controle en was een gelijkspel de enige mogelijke uitkomst.

In de derde ronde waren er twee clashes: Dirk Veldhuizen speelde tegen Marcus en Martin Veldhuizen speelde tegen Gerben van Pel. Martin Veldhuizen wist deze partij vrij gemakkelijk te winnen, door een fout van Van Pel hard af te straffen. De partij tussen Dirk Veldhuizen en Marcus was erg spannend en in het eindspel had Veldhuizen het voordeel. Dit kon hij echter niet uitspelen, waardoor deze partij in remise eindigde.

In de vierde ronde waren er nog twee kanshebbers op de titel. Martin Veldhuizen had aan een gelijkspel genoeg, Dirk Veldhuizen moest de broederstrijd winnen om er met de titel vandoor te gaan. Hij speelde voor de winst maar Martin hield de stelling stevig onder controle en bood remise aan. Omdat het Dirk niets opleverde, speelde hij door. Uiteindelijk maakt hij de fout en wist Martin het voordeel te pakken. Het bleek genoeg voor de overwinning en het kampioenschap te zijn.

Daarmee won Martin Veldhuizen de tiende editie van de Jaap de Wijn trofee, waarin hij de clubkampioenen (Dirk Veldhuizen en Gerben van Pel) knap versloeg.

De strijd om de tweede plek gaf geen verrassingen meer, waardoor Daan en Gerben van Pel samen met Joost Marcus gedeeld tweede werden. Dirk Veldhuizen werd vijfde.

Klik hier voor de foto’s