Ronde 22 Interne clubcompetitie

Wim Hoebe speelde tegen Michiel Kraan.
De partij ging in het begin gelijk op. Beide spelers wisten ongeveer evenveel materiaal te winnen. Wim zette met zijn loper een aanval op het veld g7 op. Vervolgens zette hij een toren op de g lijn met de bedoeling met zijn dame h6 te slaan en daarna mat te geven. Michiel zag kans Wim zijn dame te slaan nadat Wim zijn toren van de g lijn had afgehaald. Daarna was het snel gebeurd. Michiel viel de koning met zijn dame aan en zette Wim Mat.

Henry van den Bor speelde tegen Pepijn Brinksma.
Henry kwam sterk uit de opening met een agressieve aanval, waarna al snel de dames van het bord gingen. Pepijn probeerde het nog te redden, maar gaf zijn paard hierbij weg. Later toen de aanvallende stukken van beide partijen waren afgeruild zette Henry, Pepijn’s loper vast. Henry wist zijn stukken op sterke plekken te zetten wat er voor zorgde dat Pepijn weinig kon. Niet lang daarna gaf Pepijn op.

Jan speelde tegen Matteo
Matteo speelde de opening sterk, misschien een voorbereide variant. Met moeite kon Jan de stand gelijk houden. De dames en enkele stukken werden geruild. Bij de ruil bezorgde Matteo Jan een dubbel pion  op de F lijn. Dit gaf geen voordeel. Bij een ruil van de torens hield jan de open c lijn over. Er volgde schaak op de achterlijn. Alleen een loper kon het mat voorkomen. Door de penning van de loper kon Jan met de c pion oprukken. Dat leverde de kwaliteit op en een gevaarlijke vrijpion. Dat gaf uiteindelijk de doorslag en Jan won.

Niels speelde tegen Mick
Hoewel het met echte stukken niet veel voorkomt, wist Mick het toch voor elkaar te krijgen om d6 te ‘premoven’. Na vijf zetten leidde dit tot misschien wel de meest bereikte positie na vijf zetten in de geschiedenis van het schaken: de hoofdvariatie van het Koningsindisch. Hier besloot Mick een zet te vroeg om e5 te spelen. Het kostte hem meteen een pion. Vanaf dat moment stond Micks koning in het midden van het bord en was het voor Niels, die twee sterke centrumpionnen overhield, een kwestie van uitspelen. Het was uiteindelijk een trucje met de loper, die alle promotievelden wist te dekken, dat Niels de partij won.

Arjen speelde tegen Joost
De partij begon rustig, maar na een agressieve f5 zet wist Arjen druk op te bouwen. Arjen kon bijna een stuk winnen, maar na een complexe afwikkeling werd het toch remise.

Jerry speelde tegen Joy
Joy begon na de e4 van Jerry met e6 en daarna d6. Foutje bleek later. Alles ging redelijk normaal verder maar Jerry kwam wel 2 tempo’s voor en stond uiteindelijk beter ontwikkeld.
Joy wist wel met de h-pion stevig op te stomen en daarmee een aanval op de koningsstelling op te zetten. Na hier een daar wat prikken en driegen van beide kanten vergat Joy haar loper weg te zetten, daar ging de loper tegen een pion.
Toch bleef de dreiging met de h-pion. Joy wist daar te weinig stukken bij te krijgen.
In het eindspel na afruilen van de dames, dacht ze nog een stuk terug te kunnen winnen.
Met een paard sloeg ze een pion, waarbij de loper van Jerry onder de aandacht van de toren kwam, Jerry kon echter zijn paard een vorkje laten maken en daarmee de dreigende toren slaan. Joy gaf nu op met 2 stukken achter en een pion van Jerry op de 6e rij.

Robin speelde tegen Glory
In het Siciliaans koos Robin voor de Bowdler aanval. Met a6 en b5 van zwart kwam wits loper vast te staan. Zwart koos vervolgens voor de aanval op de koningsvleugel. Nadat Robin mat wist te weren verloor hij zijn dame nadat hij dacht een pion te kunnen winnen.

Martin speelde tegen Dirk
Na de opening die voor beide spelers prima was, wist Martin met een offer de koningstelling van Dirk open te breken. Het bleek direct voldoende voor de winst.