Velen trotseren winterweer voor interne clubcompetitie

Waar het aan het begin van de avond nog heftig sneeuwde, waren er toch acht partijen in de interne clubcompetitie. In de top van de competitie speelde Martin met wit tegen Niels. Niels koos voor een Caro-Kann waarbij Martin veel ruimte kreeg in de opening, maar Niels relatief veilig stond. Aanvankelijk leek Niels comfortabel stand te houden, maar Martin bleef de druk opvoeren in het centrum. Omdat Niels geen goed moment kon vinden om te rokeren werd deze centrumaanval steeds dreigender. Nadat de centrumpionnen van het bord gingen werden de witte torens dominanter en dominanter. Uiteindelijk bleek deze aanval te sterk. Niels bezweek onder de druk en Martin pakte hierdoor een zwaarbevochte tactische overwinning.

Dirk speelde met wit tegen Johan. Johan probeerde een nieuwe opening en dat ging prima. De partij ging lang gelijk op totdat Johan zich misrekende en de e-pion weggaf. Dirk hapte pas een zet later toe, omdat hij daar direct een mataanval mee kon opzetten en de partij winnen.

Er waren ook twee nieuwkomers; Simon en Robin. Beide wonnen hun partijen. Simon paste uitstekend de Eerste Wet van Dokter* toe: Gij zult altijd mat-in-1 dreigen. Dries zag de dreiging over het hoofd en verloor direct. Robin was te sterk voor Michiel en won materiaal waardoor hij uiteindelijk de partij won.
* De Eerste Wet van Dokter is vernoemd naar Kasper Dokter, PSV DoDO die deze stelling met succes uitvoerde tegen een IM.

Joy speelde met wit tegen Wim. In de beginfase dacht Wim de koningsvleugel aan te vallen maar Joy wist met een rij pionnen goed te verdedigen. Na verloop van tijd raakte Wim steeds meer materiaal kwijt. Uiteindelijk had Wim alleen de koning, een toren en een paar pionnen over, die allemaal vast kwamen te staan. Joy wist met behulp van schaak Wim zijn toren te slaan, waarna Wim helemaal niets meer kon zetten. Het was dus pat.

Pepijn speelde met wit tegen Jerry. De opening ging zonder problemen en beide hadden aardig wat stukken ontwikkeld. De druk op het midden liep flink op en Pepijn dacht daar maar eens wat ruimte te maken. Door met zijn pion te slaan kon Jerry een pion naar voren schuiven met een vork op een loper en de dame. Hierna stond Pepijn een loper achter, dat ging door tot het eindspel na de dames geruild te hebben. Met twee lopers tegen een paard werd de druk voor Pepijn te groot. De schoonmaak actie van de lopers op de pionnen hoefde niet afgerond te worden, Pepijn gaf op.

Mick speelde met wit tegen Glory en koos voor de Alapin. De partij ging in de opening gelijk op. Zwart speelde de koningin die op d5 had geslagen terug naar d8, dit gaf wit de initiatief omdat hij een paard aan de koningin wist te pennen. Maar na in de verkeerde volgorde stukken geruild te hebben was dit voordeel weg. Er volgde een eindspel waarin Mick probeerde een 3 tegen 2 aan de dameszijde te winnen. Mick “mouseslipped a piece” wat tot een volledig gelijk eindspel leidde. Hiervan balende speelde Mick iets te vlug. Hij miste een pion duw die zwart een loper deed winnen aangezien wit de pion niet kon nemen vanwege een toren die in stond. Mick gaf op.