Schaken om de Arco Floor Rapidvierkampen

Op vrijdag 6 maart organiseerde het Hoevelakens Schaakgenootschap de eerste editie van de Arco Floor Rapidvierkampen. Deze memorial trok 12 deelnemers. Na een eerbetoon aan Floor en mooie woorden gesproken door zijn zus werden er in drie groepen gestreden om de overwinning. Per groep werden zes wedstrijden gespeeld.

In de eerste groep ging de strijd tussen Jacco Heij en Dirk Veldhuizen. Veldhuizen had een vliegende start met 4 overwinningen op rij, maar Heij volgde goed. In de laatste ronde speelde deze spelers tegen elkaar. Veldhuizen hoefde hier alleen gelijk te spelen voor de overwinning in de groep. Heij ging vol voor de winst en had het betere van het spel. Met ongelijk materiaal wist Veldhuizen echter eeuwig schaak af te dwingen en daarmee remise te behalen. Goed genoeg voor groepswinst.

In de tweede groep was Daan van Pel oppermachtig. Met 5 overwinningen uit 6 wedstrijden had hij twee overwinningen meer dan nummer 2 Evert Bekebrede. Die hield op zijn beurt net Johan van Pel en Henry van den Bor achter zich.

In de derde groep was het ook spannend tot het einde. Robin Nellestein en Hans Lijster streden om de zege. In de eerste ronde had Nellestein Lijster verslagen en bij een overwinning in de laatste ronde was Nellestein winnaar van de poule. Lijster, een geslepen Barneveldse meester, speelde met zwart een goede partij en wist de aanval van Nellestein af te slaan en de partij en daarmee de groep te winnen.

Klik hier voor de foto’s