Strijd om de derde en vijfde plaats tot en met de laatste ronde

De op één na laatste ronde heeft geen beslissing gebracht in de strijd om de 3e en om de 5e plek.

Johan speelde tegen Glory en kreeg te maken met een gat in zijn koningsstelling. Glory bedacht zich geen moment en ging hier vol op in de aanval. Lange tijd ging dat prima, maar in de eindfase van de partij, speelde hij net niet secuur genoeg en kon Johan de aanval volledig overnemen en de winst grijpen.

Daan wist te winnen van Dirk. Vroeg in de partij wist Daan een stuk te winnen, maar Dirk gaf niet direct op, waardoor in een open stelling Daan op zijn hoede moest blijven voor een foutje in een klein hoekje. Hij speelde de partij beheerst door en wist zijn stuk voorsprong uiteindelijk te verzilveren in een overwinning.

In de strijd om de vijfde plek bleef het spannend. Joost staat nu vijfde, één puntje voor Glory en twee voor Mick, Jerry en Matteo.

Matteo wist namelijk Ed te verslaan door snel een kwaliteit voorsprong te pakken en die niet meer terug te geven. Jerry was oneven en Mick was niet op de vereniging om een gooi te doen naar de vijfde plek.

Verder was Timo net iets nauwkeuriger dan Julian. Julian brak wel door, maar Timo wist mooi uit de schaakvelden te lopen en een pion te promoveren, waarna Julian kon opgeven. Dries en Robin speelden gelijk. Ook Robin had een open koningsstelling gekregen, maar wist snel genoeg verschillende stukken erbij te halen, waardoor Dries nooit gevaarlijk kon worden. De partij verzandde en remise werd overeen gekomen. Daarnaast won Michiel van Wim in een vrij lange partij.

Ook stond de eerste zusterstrijd tussen Joy en Triuna op het programma, of zoals ze het zelf zeiden “de eerste keer in hun leven dat ze elkaars had schudde”. Joy wist een pion voor te komen, maar of dat voldoende was voor de overwinning, was de vraag. Na een foutje van Triuna verloor ze nog een stuk en was de partij afgelopen.

Tot slot speelde Niels met wit tegen Martin. Het werd een taaie partij die langzaam maar zeker naar een eindspel ging waar Martin op de dame vleugel 2 vs 1 pion wilde gaan uitspelen. Het 2 tegen 0 pionnen en dat bleek voldoende om de partij te winnen.