Tweede ronde interne clubcompetitie

Matteo – Simon 1-0

Matteo begon de partij door zijn pion van d2 naar d4 te verplaatsen. Er kwam een queens gambit declined: slav defense op het bord. Simon was snel om zijn lopers te ruilen voor een loper en een paard. Omdat Matteo eerder in de partij een tempo verloor door h3 te spelen, had hij nog niet gerokeerd. Simon wist Matteo nog langer te weerhouden van rokeren door druk te zetten op het paard van Matteo met zijn dame. Matteo wou zijn stukken actief in het spel houden, dus besloot hij om geen tempo te verliezen door zijn paard te verdedigen en daarna te rokeren. Nee, Matteo besloot om zijn koning op e2 te plaatsen. De b en c lijnen werden geopend en na een tactische sequentie moest Matteo zijn toren voor een paard ruilen, vanwege zijn zwakke koning. Simon ging in de aanval en vormde met zijn toren en dame een batterij op de 1ste rij. Ondertussen duwde Matteo zijn pion naar d5 en daarna sloeg hij de pion op e6. Simon was te druk met zijn aanval om hierop te letten. Simon viel de dame van Matteo aan met zijn toren. Als Matteo 1 tempo verloor zou hij mat worden gezet. Met nog maar 5 minuten op de klok wist Matteo de enige zet te vinden: pion naar e7. Na een paar keer schaak kwam de koning van Matteo op veiligheid en Simon kon promovatie niet stoppen. Op zet 36 promoveerde Matteo de d-pion, waarmee hij de partij begon, op e8 naar een toren, met mat.

Johan – Glory 0.5-0.5

Waarin beide spelers probeerden een leuke partij te creëren was het beeld na de opening toch een symmetrisch structuur. Na wat schuiven met stukken was daar toch een einde aan het balans. Zwart had het loperpaar. Wit had de ruimte. Zwart dacht hierop een pion tijdelijk te kunnen offeren tegenover een penning op wits dame. Zwart had echter een zet gemist en stond duidelijk slechter. Toen hierop zwarts dame ook nog gevangen leek te worden leek het einde partij. Echter kon zwart wits dame terug aanvallen. Een paar zetten later stond er ineens weer een gelijke stelling op het bord. Wit bood remise aan. Zwart dacht waarom ook niet.

Joy – Wim 0.5-0.5

Het spel begon met een dame gambiet. Nadat Joy een lange rokade had uitgevoerd, volgde onmiddellijk een dubbele paardaanval waardoor beide torens van Joy werden aangevallen, zodat Joy een toren kwijtraakte, en Wim een paard. Even later wist Joy de stand gelijk te trekken. Beiden hadden bijna evenveel materiaal op het bord staan. Alleen Joy had 1 pion meer. Vervolgens kreeg Wim een aanval te voorduren met een combinatie van loper, toren en dame. Er dreigde mat, maar Wim wist dit op het nippertje te voorkomen door een pion met zijn loper te verdedigen. Even later werden de dames afgeruild, en nadien werd nog meer materiaal afgeruild, waardoor beide spelers ieder een paard, toren en een aantal pionnen overhield. Nadat alle pionnen opgeruimd waren, kreeg Wim eeuwig schaak te voorduren, zodat uiteindelijk remise werd afgesproken, Joy had nog maar heel weinig tijd over, zodat remise haar goed uitkwam. De partij besloeg maar liefst 70 zetten.

Niels – Dirk 1-0

In de tweede ronde was er direct een wedstrijd tussen titelkandidaten. Niels speelde met wit tegen Dirk. Dirk wist goed uit de startblokken te komen en kreeg de kans om een pion te winnen. Hij ging echter voor een kans op groter materiaal. Niels verdedigde die aanval uitstekend en wist zelf voor te komen staan. Hij speelde het daarna solide uit en liet Dirk geen kans meer om terug te komen in de wedstrijd en won de partij.

Wessel – Julian 1-0

In de opening ging de partij gelijk op. Julian wilde het centrum openbreken met 11…d5, waarna Wessel druk zette met beide paarden op de zwarte loper op de koningsvleugel. Dit leidde tot de ruil van een paard voor een loper, waarbij zwart het paard met de verkeerde pion terugsloeg en er een loperspenning ontstond met de dame en koning.

Mick – Eleonor 1-0

De partij tussen Mick en Eleonor ging in het begin rap van start. De eerste paar zetten gingen redelijk gelijk op maar na een zet of 10 kwam Eleonor een paard achter te staan. Hij probeerde nog goed door te spelen maar kwam ook nog eens een loper achter te staan door een fout. Na nog een zet of wat door te spelen was het wel duidelijk dat Mick ging winnen, en heeft dit dan ook gedaan.