Verslag ronde 25 Interne clubcompetitie

Ed tegen Timo:
De partij ging in het begin gelijk op. Ed dacht een paard te kunnen slaan, maar had een mataanval over het hoofd gezien, wat direct de partij beëindigde.

Wim tegen Henry
De partij begon met de Scandinavische opening. Daarna bleef er nog veel materiaal op het bord staan. Na een lange rokade door Henry dacht Wim op de g lijn een mataanval uit te kunnen voeren, maar dat wist Henry met een paard te verhinderen. Op gegeven moment viel henry Wims dame aan met zijn loper. Wim verplaatste zijn dame ;zodanig dat Henry deze dame met zijn paard kon slaan. Daarna kwam Wim zijn koning hoe langer hoe meer klem te staan. Tenslotte kwam de koning ten midden van drie aanvalslijnen mat te staan.

Robin tegen Arjen
Het was een interessante partij, beide speler hadden veel mogelijkheden. Op gegeven moment ruilde Robin zijn toren en een paard voor de dame van Arjen. Nadat er wat stukken waren afgeruild ontstond er een eindspel waarin Robin een dame en een toren had en Arjen twee torens en een loper. Uiteindelijk creëerde Arjen een aanval op de koning en blunderde Robin mat.

Niels tegen Matteo

Niels koos ervoor om een positionele en langzame partij te spelen door een Catalaanse setup te gebruiken. Matteo had hier geen zin in en nadat er door beide was gerokeerd en Niels zijn loper op f4 had gezet begon Matteo de aanval met g5, f5 en f4. Deze aanval was iets te ambitieus. Matteo had beter eerst zijn ontwikkeling af kunnen maken. Hierdoor had Matteo een paar zwaktes waar Niels goed gebruik van kon maken. Niels wist de koning van Matteo aan te vallen met de verre diagonalen van zijn dame en loper. Hierdoor moest Matteo zijn koningin moeten opgeven voor zijn loper. Niels had uiteindelijk gewonnen.

Pepijn tegen Simon

Pepijn kwam sterk uit de opening door Simon zijn pionnen te verdubbelen en sterke centrum stukken te krijgen. Nadat er veel gevochten werd over het centrum wist Simon een aantal pionnen te winnen. Hierna gingen de twee partijen zo snel mogelijk promoveren, maar toen dit niet lukte bleven ze na het afruilen van pionnen met een randpion en twee torens over. En vervolgens een remise door pat.

Martin tegen Jan

Martin en Jan speelden aanvankelijk een zeer gesloten Siciliaanse opening. Beide spelers positioneerden vrijwel al hun lichte stukken en dames op het centrum. Toen dit centrum eenmaal werd opengebroken gingen veel van deze stukken van het bord. Er bleven voornamelijk torens en dames op het bord over. Toen Jan een gratis pion meende te veroveren bleek Martin een truc te hebben en sloot een loper in ten kosten van 2 pionnen. Jan liet het hier niet bij zitten en zocht het initiatief. Door een fraaie koningsaanval wist hij de dames af te ruilen en een paard terug te slaan. Martin bezette hierna de zevende rij, waardoor er voor beide spelers geen voordeel meer was te behalen. Een remise was het gevolg.