Wit wint op één na alle partijen in vijfde ronde interne competitie

Het scorebord zag er bijzonder uit bij de vijfde ronde van de interne clubcompetitie. Op één na werden alle partijen gewonnen door wit.

Zo won Martin in de strijd om de topposities met wit van Niels. In een gelijkwaardige opening was het Martin die als eerste de aanval zocht en zo Niels strategisch in de problemen bracht. Het resulteerde in een positie waarbij Martins pionnen beter stonden dan die van Niels en hij daarmee de partij wist te winnen.

Ed wist ook zijn partij met wit van Wim te winnen. Wim ging met zwart vol in de aanval en leek Ed in de problemen te gaan brengen, maar Ed had de verdediging goed opgebouwd en wist daardoor Wim een toren afhandig te maken. Daarna werd het spel erg open en daar wist Ed wel raad mee. Hij ving ook Wims dame en wist daarna mat te zetten.

Mick had een relatief eenvoudige partij tegen Arjen. Hij speelde zijn favoriete opening en Arjen wist met het offer dat daarin zat geen raad. Het resultaat was dat Mick over de stelling van Arjen heen walste en snel de overwinning wist binnen te halen.

Ook Glory wist in de opening tegen Robin snel voordeel te pakken en op zoek te kunnen gaan naar nog meer voorsprong. Met een paardvork tussen toren en dame was het voldoende voor Robin en gaf hij in een niet te redden situatie op.

Jan had een sterke partij tegen Henry. Hoewel de start van de partij redelijk gelijk op ging, wist Jan een pion op te rapen en daarna bij het ruilen van de dames ook een loper te winnen. Dat was voor Henry het teken om op te geven.

Matteo wist van Timo te winnen met een nette penning, waardoor hij een stuk won. Hij zorgde ervoor dat hij zijn voorsprong inzette om een pion naar de overkant te krijgen om vervolgens Timo mat te zetten. Ook Jerry won met wit zijn partij tegen Joy.

Michiel liet zien dat je ook vanuit een achterstand kon winnen Julian was goed aan het schaken en kwam drie pionnen voor te staan. Die derde was alleen giftig; Michiel kon daardoor een dubbele aanval tussen koning en toren maken, waardoor de kansen keerde en Michiel zijn derde overwinning uit drie gespeelde wedstrijden kon bijschrijven.

Alleen Dirk wist met de zwarte stukken te winnen. Hij speelde tegen Johan die in de opening een schaakje over het hoofd zag en daarmee een pion verloor. Dirk wist zijn dame terug naar zijn eigen helft van het bord te loodsen, waarna in het middenspel de stelling uitstekend voor hem opende. Hij kon op de koningsvleugel een aanval opzetten wat direct een tweede pion opleverde. Johan probeerde met zijn paard nog een truc, maar zag direct zelf in dat het niet goed werkte en een paard zou kosten, waarna hij direct opgaf.