Tekening in de kop van de competitie na 6 wedstrijden.

Wedstrijd van 6 oktober:

Henry – Michiel 1-0
Michiel komt op voorsprong en Henry zat een beetje met zijn handen in het haar. Michiel maakte daarna een fout met zijn koning en kon daarmee Michiel in ongeveer 10 zetten mat zetten. Het was wel een leuke partij!

In de 6e ronde ontstaat er wat tekening aan de bovenkant van de competitie. Niels is nu leider met 1 overwinning voorsprong op Dirk, die op zijn beurt weer 1 overwinning voorsprong heeft op Ruben, Arjen, Matteo en Mick.

Glory speelde tegen Niels:
De partij was zoals naar verwachting een Caro Kann. Nadat Glory een paar zetten anders speelde dan de meest gangbare theorie leek het alsof Niels een voordeel had. Al snel bleek dit voordeel miniem of zelfs nietig te zijn. In een gelijkwaardig middenspel zag Niels een pion te winnen met een truc die hij eerder gemist had in een externe partij. Dit keer kapitaliseerde Niels en kreeg een toren eindspel wat gewonnen moest zijn voor zwart. De partij duurde nog wel even met goed spel van beide kanten maar die ene pion voorsprong deed zijn werk. Niels won.

Matteo – Dirk 0-1
Deze partij ging meer dan 20 zetten gelijk op, waarbij geen van beide spelers een voordeel had. Matteo zag geen manier om op het centrum of bij de koning aan te vallen en om toch tegenspel te hebben, viel hij aan op de dame vleugel. Dat deed hij met de dame, wat niet het gewenste effect had. Het stond alleen nog steeds gelijk. Daar kwam in 1 zet verandering in, toen Matteo zijn paard verkeerd plaatste. Dirk sloeg het eraf met zijn toren en kon de zet erna mat zetten.

Michiel tegen Wim 1-0.
Vanavond een hele korte partij van Michiel tegen Wim De stelling begon heel gewoonlijk. Nadat Michiel wel had gerokeerd en Wim niet, dacht Wim Michiel behoorlijk klem te zetten door met zijn pion Michiels koning schaak te zetten en daarna een loper te zetten tussen wit zijn toren en dame. Wim hoopte daarmee een vet stuk te slaan. Wat Wim echter niet gezien had, was dat Michiel zin dame op f7 kon zetten die door zijn loper gedekt was. Het resultaat was direct Mat.

Arjen tegen Mick ½ – ½
De partij begon met een konings Indisch, waar een aantal thematische dingen min of meer werden uitgevoerd. Nadat beide spelers zonder veel kledingscheuren uit de opening kwamen offerde Mick met Lh3. Hij wist echter niet te winnen met dit offer door goed verdedigen van Arjen. Ruil ruil ruil remise.

Ramon tegen Martin 0 – 1
Ramon begon aanvallend en door een snel een paard, loper en dame in het centrum te plaatsen wist hij Martin onder druk te zetten en de koning met schaak de rokade te ontzeggen. De aanval kwam echter door taai verdedigen niet tot materiaalwinst. Martin wist langzaam maar zeker de aanvallende stukken wat terug te dringen en zijn stukken tot leven te laten komen. Toen Ramon een koningsaanval probeerde op te zetten sloeg Martin toe. Eerst met een aftrekaanval die door Ramon nog sterk werd verdedigd, maar daarna een extra dubbele aanval wist Martin een loper tegen een pion te winnen. Ramon bleef aanvallen en wist door slim spel het stukverlies terug te brengen tot loper tegen toren. Dit bleek niet voldoende en Martin kon de partij met een dubbele aanval met loperwinst naar zich toetrekken.

Max tegen Robin 1-0
De opende met een e4 e5 opening later speelde Max loper b5 om aanval op paard c4 te krijgen en deze soeg hij waardoor hij pion e5 kon slaan. En kreeg een pion voorsprong. Later in de keeg Robin verscheidene vorken om de oren waardoor hij nog een pion verloor en deze gaf Max niet meer weg. En wist daardoor de partij te winnen.

Johan tegen Pepijn 0-1
Johan opende met d4 en Pepijn reageerde met d5 na een paar ontwikkelingszetten kwam Johan ze loper achter een pion waardoor hij een aantal zetten geen bewegingen kon maken Pepijn begon elke zet verder te ontwikkelen waardoor hij het iniatief kon overnemen en druk kon zetten op het hoopje van stukken van Johan. Door deze druk had Johan een lastige tijd om zijn stukken verder te ontwikkelen en ging daardoor agressief met zijn pionnen druk zetten op het centrum. Na het ruilen van de meeste centrum stukken kreeg Pepijn een open toren lijn en gebruikte deze om met zijn toren Johan zijn stelling in te komen. Door deze infiltratie maakte Pepijn de ontwikkelings mogelijkheden van Johan erg moeilijk en won daardoor een paar pionnen. Met deze voorsprong wist hij een aantal ruilen te forceren en daardoor te komen in een eindspel met 4 tegen 6 pionnen. Dit gezien gaf Johan de partij op.

Jan tegen Joy ½ – ½
Een spannende partij, die eindigde op een terechte remise.

Ruben tegen Dries. 1-0
De opening was russische, daar ging wit niet op in. Na het ontwikkelen van de stukken dacht ruben een offer te zien met zijn loper. Na het rokeren van zwart. Aan de hand van de analyse bleek dit toch niet heel denderend te zijn. Zwart accepteerde het offer niet en zo kon wit met een pion voor verder spelen. Na een spannend middenspel waarbij zwart het loper paar had en duidelijk ook sterker was. Kon wit het omdraaien na het afwisselen van 1 van de lopers. Dit opende de stelling waardoor wit met zijn torens op de 7e en 6e rang vrij spel had. Met 4 pionnen voorsprong wist wit mat te geven met paard pion en toren. Een spannende partij met kansen voor beide.

Wessel tegen Patrick 1-0De opening betrof een Berlijnse verdediging, waarin Wessel uit de opening middels een aftrekaanval een pion veroverde, waardoor hij controle over het centrum verkreeg. Vervolgens werden er stukken afgeruild, wat leidde tot geïsoleerde dubbelpionnen op Patricks koningsvleugel, waarbij Wessel een tweede pion veroverde. Patrick probeerde met een tegenaanval druk uit te oefenen op de pionnen aan de damesvleugel door zijn toren op de tweede rij te plaatsen, maar slaagde er niet in de juiste zetten te vinden om zijn tegenaanval voort te zetten. Kort daarna verloor hij zijn toren als gevolg van een dubbele aanval van Wessels loper op de koning en toren.