Koplopers maken geen fouten, nieuwe uitdager Reuzendodercompetitie

In de 7e ronde van de interne clubcompetitie maakten de top 3 geef fouten.

Ruben tegen Niels 0-1
Ruben opende met c4, wat uiteindelijk transponeerde naar een ruilvariant van het Slavisch. Na een paar rustige zetten kwam Ruben met het thematisch Db3. Hoewel Niels dit in eerste instantie leek te pareren, ging hij even later de mist in door een loperschaakje toe te staan. Ruben gebruikte het voortkomende activiteitsvoordeel om een dameruil te forceren, wat Niels twee potentieel zwakke pionnen opleverde. Op dit moment ging het echter mis voor Ruben: hij wachtte te lang met een sterke paardzet door het veld waarop het paard zou landen eerst te verdedigen met b3. Dit leverde echter dusdanige zwaktes op de donkere velden op dat het meteen tot materiaalverlies leed. Hoewel Ruben dit in eerste instantie wist te beperken tot een pion, beëindigden een pionvork gevolgd door een paardvork niet veel later de partij.

Mick tegen Matteo 0-1
Mick speelde een agressieve opening waarin hij 2 pionnen offerde. Matteo accepteerde deze pionnen en wist de aanval van Mick de verdedigen door een aantal stukken te ruilen. Met twee pionnen achterstand en zonder tegenspel gaf Mick op.

Dirk tegen Arjen 1-0
In een rustige partij bouwde Dirk een comfortabele stelling op. Arjen stond wat gedrongen en moest een paar stukken omspelen om de stelling speelbaar te houden. Dat ging lang goed, totdat hij een loper liet opsluiten en die moest ruilen tegen twee pionnen. Daarna vlogen de torens van het bord en wist Dirk met loper en dame mat te zetten.

Daarnaast was er een nieuwe kandidaat voor de titel Reuzendoder. Patrick staat nog steeds eerste, maar Max voegt zich in één klap bij de achtervolgers.

Johan tegen Max 0-1
Deze partij eindigde nog voordat die echt begon. Johan maakte een fout waardoor hij zijn dame tegen een stuk kwijtraakte. Het was zinloos door te spelen, dus gaf hij op.

Jerry tegen Patrick 0-1
Na een standaard opening leek het nog niet spannend. Patrick wist echter een stevige aanval op de koningsstelling van Jerry op te zetten. Dat werd op allerlei manieren verdedigd en dat leek te lukken. Met beide nog een Dame en een loper en 6 pionnen begon het eindspel. Jerry zette verkeerd en verloor 1, 2 pionnen en gaf daarna ook zomaar zijn Dame weg. Foutje bedankt.
Hij gaf dan ook gelijk op.

Wim Hoebe tegen Robin Nellestein 0-1
In het begin dacht Wim zijn geliefde spelletje te spelen. Na een korte rokade door Robin zette Wim de aanval in op de koningsvleugel, met paard en loper. Al spoedig dreigde er voor Robin een mat, maar Robin wist dat nog net op tijd te verdedigen. Nadat Wim lange tijd zijn dame op h4 liet staan en zijn loper op h6 wist Robin met zijn loper Wim zijn loper te verdrijven. Voor Wim was er verder geen doorkomen meer aan. Uiteindelijk brak Robin door de witte stelling heen en wist hij de witte koning op te drijven en uiteindelijk mat te zetten met behulp van loper, dame en toren.

Pepijn tegen Wessel 0-1
De opening was een standaard open Siciliaans spel, waarin beide partijen gelijk opgingen. Tot het middenspel toen Wessel via een tactiek de B-pion wist te winnen en twee geïsoleerde pionnen voor wit overbleef, waarna er veel stukken van het bord geruild en een toren eindspel begon. Wessel bood aan om de laatste toren ook te ruilen, wat Pepijn accepteerde en er alleen pionnen overbleven en Wessel zijn voorsprong van één pion wist uit te bouwen naar de overwinning.

Jan tegen Julian 1-0
Jan speelde de queens gambit en Julian verdedigde met de slav defense. Na alle stukken ontwikkeld te hebben ging beide spelers voor aan aanval aan de damevleugel. Julian kwam hier goed uit en wist een pion te winnen, die wel erg moeilijk te verdedigen was. Jan maakte hier gebruik van en voerde de druk op, op een andere pion. Door gebruik te maken van een gepende verdediger wist Jan een stuk te winnen, waarna Julian opgaf.

Glory tegen Martin 0-1
Glory en Martin speelden erg lang een zeer gesloten stelling. Martin stond wat gedrongen en daar maakte Glory sterk gebruik van door zowel te ontwikkelen als de dame van Martin in het nauw te brengen. Martin kon echter steeds net een vluchtveld vinden en vond (gedwongen) een manier om het centrum open te breken. Dit pakte heel gunstig voor Martin uit. Hij kreeg een kans om onder de druk van Glory uit te komen. Nadat Glory dacht zijn koning in veiligheid te brengen verrekende hij zich. Hij verloor het stuk en de stelling viel snel in duigen. Martin kon met een snelle koningsaanval de partij in zijn voordeel eindigen.

Joy tegen Timo 1-0
In een lange partij wist Timo eerst een paard voorsprong te krijgen, maar later verloor hij zijn voorsprong weer. Joy ruilde een dame voor twee torens, waarna ze met een pion naar de overkant ging. Tot middernacht bleef de partij spannend, maar uiteindelijk ging Timo door zijn tijd terwijl Joy op het punt stond om te promoveren.