9e ronde seniorencompetitie levert spektakel

De negende ronde van de seniorencompetitie leverde een paar mooie partijen op.

Allereerst was het koploper Martin die tegen Max speelde. Max had vorige week Joost verrast en wilde zo’n stunt nog wel een keer uitvoeren. Martin was hierop bedacht en ontwikkelde de partij naar een klassieker waarbij beide spelers op een andere flank rokeerden. Martin had echter als eerste een aanval en begon de duimschroeven aan te draaien. Max wist zich lange tijd goed te verdedigen en speelde vijf maal achter elkaar de juiste zet. De druk die Martin steeds verder opvoerde werd Max aan het einde van de partij toch te machtig, waardoor Martin won. Helaas, de leraar is nog steeds sterker dan de leerling.

Joost speelde in deze ronde met wit tegen Daan en ook die partij was het kijken waard. Beide spelers schuwde de complexiteit niet en gingen vol voor stukwinst. Beide dachten dat ook voor elkaar te hebben, maar in zo’n complexe stelling, is er maar één die dit bij het juiste eind heeft. Het bleek Joost te zijn die een lijn speelde die Daan over het hoofd had gezien en waar hij net niet de tijd voor nam om nog een keer door te rekenen. Opgave was daarna de enige keuze.

Verder speelde Dirk met wit tegen Glory. Deze partij had een heel ander karakter; er vlogen snel wat stukken van het bord en er ontstond een open stelling waarbij Glory twee lopers had en Dirk twee paarden. Meestal is dat in het voordeel van de eigenaar van de lopers. Dirk had als compensatie een vrijpion die midden op het bord stond.

Dirk dwong Glory om zijn loperpaar in te ruilen, maar Glory pende een pion waardoor hij toch wat voordeel leek te hebben. Dirk speelde zich daaronder uit en ging vervolgens langzaam naar voren om de stelling naar zijn hand te zetten. Met een mooie combinatie wist hij een kwaliteit te winnen en dat bleek genoeg om de partij uit te spelen.

Verder speelden Ed en Matteo gelijk. Beide spelers waren scherp en de partij ging gelijk op. Ed had misschien door kunnen spelen, maar was niet helemaal zeker van zijn zaak en bood remise aan. Matteo accepteerde dat direct.

Timo wist te winnen van Wim. In deze partij wist Timo een stuk te winnen en speelde dat daana voortreffelijk uit. Julian wist van Dries te winnen met een mooie aftrekaanval.

Tot slot won Jerry van Michiel. Michiel liet een verdediger met schaak slaan, waarna zijn dame onverdedigd van het bord werd geslagen.