Achttal wint bij Doorn-Driebergen

Het achttal heeft donderdag een nipte 4.5-3.5 overwinning geboekt tegen Doorn-Driebergen.

Vooraf leek het moeilijk te gaan worden. Doorn-Driebergen heeft sterke eerste borden en Hoevelaken moest het hebben van de lagere borden.

Het team stond snel achter. Dirk kwam in een lastige stelling terecht en verloor nadat zijn tegenstander de mogelijkheden die hij kreeg, netjes uitbuitte.

Joy en Mick speelden gelijk. Beide partijen waren niet heel scherp en wikkelden snel af naar remise.

Daan zette vervolgens het team weer op gelijke hoogte. Hij speelde een heel aanvallende lijn, offerde een stuk, trok de koningsstelling van zijn tegenstander open en wist daarmee te winnen.

Met nog vier partijen te gaan, kon het nog alle kanten op. Niels stond gelijkwaardig, Matteo stond voor, Glory stond achter en Martin miste pion, maar met ongelijke lopers is dat heel moeilijk uit te spelen.

Niels had een positionele partij, kwam volgens de computer wel voor te staan, maar wist dat niet naar een gewonnen eindspel af te wikkelen. Remise restte.

Glory offerde in de opening een stuk tegen twee pionnen en een koning die in het midden bleef staan. Hij hield de druk wel op de partij, maar wist geen materiaal terug te winnen, totdat zijn tegenstander niet meer onder de druk uit leek te komen en dames afruilde waarbij Glory een stuk terugwon en ineens een winnende positie had. Hij speelde dit vervolgens heel netjes uit.

Matteo stond lang gewonnen, maar met een agressieve afruil, leek hij dat voordeel weer weg te geven. Beide spelers konden eeuwig schaak geven, dus bood Matteo remise aan. Zijn tegenstander sloeg het af, zette 3 zetten later een keer geen schaak en Matteo wist direct een dame tegen toren te winnen, de partij te winnen en de match te winnen.

Martin verloor uiteindelijk zijn partij. In een lang gevecht, moest hij een pion achterstand verdedigen. Het leek te zijn gelukt, maar uiteindelijk miste hij de juiste voortzetting en verloor alsnog.