Bekerteam strand in de halve finale

Het bekerteam is dinsdag in de halve finale gestand. Oud Zuylen Utrecht was te sterk en won met 3.5-0.5.

Het team was met 200 punten gemiddeld per bord meer, zwaar favoriet, maar op de borden, leek het er enige tijd niet op.

Het Hoevelakense bekerteam had zich goed voorbereid en dat toonde zich. Niels, Dirk en Martin kwamen goed uit de opening. Glory vergiste zich, waardoor hij met een pion achterstand uit de opening kwam.

Glory kon de achterstand niet goed maken en ging met zwart vol in de aanval. Zijn tegenstander speelde echter geduldig en wist zijn voorsprong uit te breiden totdat er geen verder spelen meer was.

Dirk verloor daarna zijn partij. Met zwart ging het prima, totdat hij in het middenspel een pion achter kwam te staan en dat nadeel werd steeds groter. Zijn tegenstander doorzag alle dreigingen die nog in de stelling zaten, waardoor een verliespartij de enige uitkomst was.

Niels had een strakke partij en kwam goed in het middenspel terecht. Zijn tegenstander dacht twee pionnen op te geven om te promoveren, maar dat bleek onjuist. Niels kwam daardoor in een winnende positie te staan. In tijdnood bleek hij een schaakje over het hoofd te zien en daarna de beste voortzetting (opofferen van de toren om te proberen te promoveren). Met zware tijdnood was de stelling te complex om verder te spelen waardoor hij verloor.

Martin redde de eer met een remise. Hij ging met wit vol op de aanval en het hielp dat zijn tegenstander flink te laat was en met minder bedenktijd speelde. Het mocht alleen niet baten. In de complexe stelling overzag Martin één zet een pad naar overwinning, waardoor zijn tegenstander, die ook voor de winst speelde, door tijdnood gedwongen was om eeuwig schaak te zetten.