Dirk kampioen interne clubcompetitie, Niels Reuzendoder

Vrijdag werd duidelijk dat Dirk niet meer te achterhalen is in de interne clubcompetitie. Niels staat tweede en kan ook niet meer ingehaald worden. Martin en Matteo strijden nog om de 3e plek, waarbij Martin 2 punten voorsprong heeft op Matteo.

In het Reuzendoderkampioenschap is Niels inmiddels niet meer te achterhalen. Hij heeft 36.5 punten voorsprong op Jan en er zijn maximaal 26 punten per wedstrijd te verdienen.

Dan de partijen; Johan en Arjen speelden gelijk. Er was zo weinig aan de partij, dat ze er geen woorden in dit verslag aan vuil wilden maken.

Joost tegen Mick; Joost tegen Mick stond een tijd gelijk en na wat spelen  besloten ze tot remise.

Matteo tegen Martin
Matteo en Martin streden om een plek in de top 3 van de competitie en deden dat met een fraaie partij. Matteo kreeg het beste van de opening nadat Martin in ruimtegebrek kwam. Dit resulteerde in een stelling met weinig ruimte voor Martin met ook nog eens een erg zwakke koningsstelling. Matteo besloot dit uit te buiten en ging vol voor de aanval. Deze leek zeer dreigend, maar Martin kon ten kostte van een tweetal pionnen toch alles verdedigen. Door het nemen van deze pionnen kreeg Martin echter een paar zetten de vrijheid om zijn stukken iets beter te positioneren. Martin kreeg de kans om de pionnen terug te winnen en de stand op het bord was ineens weer gelijk. De klok van beide spelers was inmiddels onder de 5 minuten per persoon en in een ingewikkeld eindspel onder hevige tijdsnood was het Martin die met een fraaie combinatie en een onverwacht mat-net de partij naar zich toe trok.

Jerry Scheerder tegen Julian van Hamersveld
We speelden de Italiaanse opening, waarbij Julian aan de koningskant Jerry’s stukken aanviel door zijn h en g pionnen op te spelen en vervolgens zelf lang rokeerde. Na een aantal kleine stukken afgeruild te hebben, wist Julian een zwakke pion te winnen. We bleven over met beide 2 toren, een dame, een loper en wat pionnen. Julian miste hier een winstkans door een loper te offeren. De dames werden ook afgeruild en Julian ging met zijn koning naar voren. Jerry zette iets te snel zijn koning weg, die daardoor niet meer zijn toren verdedigde. Julian sloeg de toren, waarna Jerry opgaf.

Wim Hoebe tegen Patrick Ypma.
In het begin een gelijk opgaande partij. Beide partijen hadden een stelling opgebouwd waar niet doorheen was te komen. Op gegeven moment raakte Wim een paard kwijt die een tijdje inactief op de a=lijn had gestaan. Wim liet een pion slaan, waardoor zijn paard Patrick zijn dame kon aanvallen. Alleen had Wim die loper niet gezien, die het paard er direct afsloeg. Tijdens het vervolg van deze partij viel Patrick met zijn dame Wim zijn dame aan, waarbij Wim niet op inging. Pas tegen het einde van de partij werden de dames afgeruild waarna kort daarop Patrick een pion aan de overkant kreeg zodat Patrick weer over een dame beschikte. In combinatie met een toren belaagde hij Wim zijn koning, die noodgedwongen een fikse wandeling over het bord moest maken. Uiteindelijk stond Wim na 54 zetten Mat.

Ruben tegen Robin 1-0

Het was een gelijk opgaande partij met een complex middenspel. Waarbij Robin 2 pionnen en een paard had bemachtigd, had Ruben een loper en een paard van Robin. Na dat Robin kort had gerokeerd en Ruben lang, speelde Robin een f6 pion waardoor Ruben zijn paard binnen kon dringen, het vak werd gedekt door zijn loper. Na een aantal keer schaak te hebben gegeven had Ruben stukken voorsprong en was het lastig voortzetten voor Robin.

Wessel tegen Dries 1-0

In de Spaanse opening kwam wit goed uit de startblokken. Wit had het initiatief om een aanval op de zwarte koning op te zetten. Echter, door het sterke verdedigen van zwart verspeelde wit zijn voordeel en het initiatief. Toch kon wit zijn aanval voortzetten met de agressieve zetten 36.h4 en 37.h5, wat zwart in de problemen dwong. Uiteindelijk resulteerde deze aanval in een gunstig eindspel voor wit. Wit won de partij door een matnet op te zetten en de koning schaakmat te spelen.