Hoevelakens Schaakgenootschap 50 jaar!

Precies 50 jaar geleden is onze schaakvereniging opgericht. Maandag 1 mei 1972 is onze vereniging opgericht met als eerste voorzitter Jan Nagel, die twee jaar eerder naar Hoevelaken was verhuisd en die in het “Witte Schuurtje” tot de conclusie kwam dat er nog geen schaakvereniging in Hoevelaken was. Huisarts Klaarenbeek stelde Sparrendam op de dinsdagavond ter beschikking voor de schaakvereniging en binnen afzienbare tijd waren er 60 leden (waarvan lang niet iedereen eerder schaakstukken had aangeraakt). Er werd direct regionale competitie gespeeld bij de SGS, iets wat we nog steeds doen, en het eerste jaar werd het team direct tweede achter Putten waardoor het promoveerde. De volgende jaren werd het eerste team steeds kampioen waardoor het team in de eerste klasse van de SGS speelde.

In 1973 kwam er ook een jeugdafdeling bij; Jaap de Wijn begon schaakles te geven aan kinderen op de basisschool, op de zaterdagochtend.

Hoogtepunt van onze vereniging was het simultaan dat Viktor Kortsjnoi op de club gaf in 1978. Hij was toen vice-wereldkampioen.

De club heeft ook zwaar weer gekend; begin jaren ’80 waren er nog maar 12 seniorenleden over en fuseerde de club met Voorthuizen, een fusie die maar één seizoen stand hield.
In 1983 kreeg de schaakvereniging zijn huidige clubavond, de vrijdagavond, voor zowel de jeugd als de senioren. Toen betrokken we ook voor het eerst “de Hobbit”, het gebouw van de Volksuniversiteit, waar we tot een paar jaar geleden onze schaakavonden organiseerden.

Naast Jan Nagel en Jaap de Wijn heeft de club veel te danken aan Jules Jacobs, Johan en Gert van Leuveren die zich jarenlang tomeloos inzetten voor de vereniging.