Jong wint van oud bij 10e ronde Interne clubcompetitie

Bij de 10e ronde waren er 6 jongere spelers die van oudere spelers wisten te winnen. Er was ook een directe confrontatie tussen de nummers 1 en 2 van de competitie.

Pepijn Brinksma tegen Robin Nellestein 1-0
We speelden een gelijkwaardige opening. In een afruil kwam ik een pion voor en later in de partij speelde ik het paard naar voren terwijl het beter was om het paard naar d7 te spelen hierdoor kreeg twee keer een dubbele aanval op mijn pion waardoor ik een pion achter kwam e staan en vervolgens kon ik geen zet meer doen en gaf ik ook nog een toren weg en toen heb ik opgeven.

Julian van Hamersveld tegen Jerry Scheerder 1-0
Julian speelde een queens gambit die door Jerry goed werd opgevangen. Op de c-lijn kwamen veel stukken te staan en ontstond een penning rond Julians paard. Julian wist echter met een tegenaanval van zijn dame de stelling van Jerry onder druk te zetten, waardoor Jerry een pion moest geven. Julian wist daarna de penning goed op te heffen nadat Jerry het gepende paard sloeg. Jerry zette zijn loper daarna op een veld waar Julian voordeel kon behalen door de loper te slaan, en Julian ruilde daarbij ook nog een toren af waardoor de stelling open kwam te liggen. Julian was aan zet en wist daardoor zijn laatste toren en dame actief neer te zetten voor het eindspel. Julian won daardoor nog een pion en Jerry probeerde via een gat in de stelling binnen te dringen, wat niet lukte. Julian ruilde daarna de toren en wist de koning van Jerry op te jagen, die daardoor in een benauwde situatie terechtkwam. Julian maakte hiervan gebruik door middel van een pionvork wat Jerry zijn dame kostte. Met een dame en nog wat pionnen achterstand gaf Jerry op.

Matteo tegen Martin 1-0
Marin speelde een old benoni door d4 en c4 te tegenspelen met e6 en c5. Matteo wist hierdoor ruimte te pakken in het centrum van het bord. De spelers manoeuvreerden hun stukken en Martin begon zijn pionnen naar voren te gooien aan de koningskant, waardoor deze zwak werd. Martin dacht door middel van een vorkje met zijn dame de loper van Matteo gratis te winnen, terwijl dit een valstrik was. Hierdoor kon Martins dame niet helpen bij de verdediging en omdat zijn koning open stond was Matteo’s aanval erg sterk. Martin probeerde met zijn dame en paard een tegenaanval te beginnen, maar tevergeefs. Matteo wist netjes te verdedigen en Martin gaf op.

Arjen tegen Glory 1-0
De partij begon met een Siciliaan. In het middenspel werden een paar stukken afgeruild en Glory kreeg een dubbelpion. Er werd afgeruild in een eindspel met dame, torens en loper. In het eindspel maakte Glory een foutje en kon een vrijpion van Arjen doorlopen. Glory probeerde nog een trucje maar had die niet goed doorgerekend. Na verlies van loper gaf Glory op.

Niels tegen Dirk remise
In de tweede wedstrijd om de eerste plek in de competitie wist Niels de aanval op zijn plek af te slaan. De partij ontwikkelde zich in klassiek Hollands waarbij Niels een aanval op de damevleugel opzetten en Dirk op de koningsvleugel aanviel. De aanval op de damevleugel werd afgeslagen, waarna Niels de aanval op de koningsvleugel moest verdedigen. Dirk wist niet door te breken en offerde een stuk tegen drie pionnen om alsnog een doorbraak te forceren. In het eindspel had Niels de beste kansen, maar de minste tijd om die te vinden en uit te buiten, waardoor het alsnog laat op de avond startte zoals het eindigde: remise.