Joost Marcus wint de Van Altena Cup

Joost Marcus heeft vrijdag 9 februari de strijd om de Van Altena Cup gewonnen. Het toernooi werd georganiseerd door het Hoevelakens Schaakgenootschap en mogelijk gemaakt door DA-drogist Van Altena. In de finale was Marcus te sterk voor Dirk Veldhuizen.

In de eerste halve finale trof Veldhuizen Ali el Mourabit. El Mourabit wilde een snelle aanval opzetten, maar gaf daarbij een paar pionnen weg. Veldhuizen maakte daar gretig gebruik van en bouwde een solide fort. Daarna bouwde hij zijn voorsprong snel uit en won de partij.

De tweede halve finale was een herhaling van de finale van vorig jaar. Gerben van Pel speelde tegen Joost Marcus en beide spelers maakten er weer een spannende partij van. Uiteindelijk was remise de uitslag en moest een barrage de doorslag geven.

De eerste snelschaakpartij van de barrage leek naar Van Pel te gaan, maar Marcus nam met een mooie aanval het initiatief over. Met nog seconden op de klok, zette Van Pel een onreglementaire zet en won Marcus. De tweede partij ging overtuigend naar Marcus.

De strijd om de 3e/4e plek was snel voorbij. El Mourabit en Van Pel maakten snel remise en in de barrage van Van Pel duidelijk te sterk voor El Mourabit.

De finale was een spannende en tactische strijd. Veldhuizen had iets initiatief uit de opening, maar kon daar niets mee beginnen. In het middenspel veroverde Marcus het centrum. Veldhuizen ging voor het afruilen van stukken, maar koos daarbij niet de beste voortzetting, waardoor hij uiteindelijk een pion verloor. Marcus speelde het vervolgens uitstekend uit en won daarmee de Van Altena Cup 2018.

Klik hier voor de foto’s