Ronde 19 interne jeugdcompetitie

Door Jerry

Evert mocht met wit tegen Arjen. Het leek redelijk gelijk op te gaan tot Arjen een paard wist te vangen. Dat voordeel hield hij tot in het eindspel en uiteindelijk ook mat, jammer voor Evert.

Timo en Julian leken ook gelijk op te gaan. Tegen het eindspel aan stond Timo wel 2 pionnen voor …. jammer genoeg speelt de oudere jeugd ook met een klok en Timo stond dan wel voor maar hij had nog 1 minuut op de klok (wel 5 seconde per zet erbij maar toch) Julian zal nog ruim in zijn tijd. Julian zat in tweestrijd, maar bood toch remise aan dat Timo gelijk aannam, een beetje veilig spel voor beide heren maar ook geen verlies.

Thijs speelde tegen de stap 1 ster Boaz. Dat zou dus nog wel lastig worden, maar Thijs lette goed op en kon de Dame van Boaz vangen. Daarop ging Boaz weer strakker spelen maar hij kon niet voorkomen dat hij met alleen zijn koning nog aan de wandel moest. Thijs bedacht dat hij het zee voorzichtig moest aanpakken en ging met zijn dame en toren de koning netjes opsluiten,….dacht hij een zet te snel en het was Pat, een gelukje voor Boaz.

Guo Nian mocht tegen Victor, Guo Nian wist in het begin 2 stukken voor te komen maar richting eindspel ging het wat slordiger en wist Victor terug te komen en zelfs een pion te laten promoveren. Met een dame voor in de aanval lukte het om mat te zetten.

Roel en Beren mochten het uitvechten, dat ging echter heel vlot en voordat we iets van de partij konden noteren had Beren al mat gezet.

Stijn speelde tegen Joyce. Nu is Stijn een heel rustige speler (hij denkt echt goed na over zijn zetten) en Joyce met heel veel dingen tegelijk bezig, waardoor ze meestal ook wel meer tijd nodig heeft voor de partij. Joyce speelde na een opmerking van Dirk “Joyce en nu concentreren” best goed en wist een paard voor te komen. Dat voordeel bouwde ze nog uit en in het eindspel stond ze een dame en toren voor. Na twee keer bij pat lukte het toch met mat.

Pepijn mocht tegen de koploper Matteo. Tot aan het eind was niet zeker of Matteo hier ook ging winnen, maar Pepijn moest om een pion tegen te houden zijn laatste loper offeren. Matteo had nu nog een loper en een pion over en wist die onder begeleiding van de koning netjes naar de hoek (G-lijn) aan de overkant te dirigeren. De koning van Pepijn stond daar in afwachting van pat maar de loper van Matteo kon hem uit hoek houden en daarmee winnen.

Patrick speelde tegen Jip. net als Roel en Beren was dit ook een te snelle partij. Enige dat we kunnen melden is dat Patrick mat zette. Volgens Jip ging er net iets teveel mis.

Vince mocht tegen Quirine. Dat ging qua stukken gelijk op maar Vince zag en gebruikte een mat-aanval en dat lukte. Vince won dus.

Anir speelde tegen Rafi. Het leek er een tijd op dat Anir best kans maakte op winnen of zeker gelijk spel. Rafi kon in het eindspel door iets scherper te spelen de dreiging van Anir afslaan en uiteindelijk mat zetten.

En dan de nieuwkomers. Daan speelde tegen Nova, daar ging alles heen-en-weer.

Na redelijk lang geschoven te hebben met de stukken besloten ze beide om met remise te eindigen.

Killian speelde tegen Rafael. Dat ze beide als redelijk kunnen schaken was wel duidelijk. Maar Rafael speelde het beste en won.