Ronde 8 interne clubcompetitie

Wessel tegen Niels 1-0
In deze partij speelden de spelers een Caro-Kann verdediging met enkele interessante ontwikkelingen. Zwart slaagde erin om een voordeel uit de opening te halen door wit achter te laten met drie geïsoleerde pionnen rondom de koning.
Tot een cruciaal moment in het spel wordt het zwarte paard aan de dame vastgepind. Echter, via een tactiek kan het zwarte paard een pion winnen en tegelijkertijd de dame van wit aanvallen.
Door een tussenzet wint wit een tempo op de dame van zwart en plaatst een eerste aanvaller op de g6-pion. Vervolgens offert wit zijn paard op c3 door de toren naar g1 te spelen om een tweede aanvaller op de g6-pion te hebben. Zwart accepteerde dit offer door de loper van g7 naar c3 te spelen en wit kon daarna de dame naar h5 spelen om een derde aanvaller toe te voegen aan de g6-pion.
Zwart verdedigde door de loper terug te trekken naar g7, waarna wit de toren op g1 opofferde door de pion op g6 te slaan. Zwart slaagde er niet in om de juiste verdediging te vinden, waardoor wit een geforceerde mat kon uitvoeren en het spel won.

Dirk speelde tegen Ruben 1-0
Zowel Ruben als Dirk spelen met wit dezelfde opening, waardoor Ruben met zwart datgene ging spelen waar hij met wit het meeste moeite mee heeft. Het zorgde ervoor dat hij een aanval op de koningsvleugel opbouwde. In plaats van zelf in de aanval te gaan, wachtte Dirk even af en zetten een val op. Ruben zette de aanval door, maar Dirk wist met een aftrekaanval een pion te winnen. Direct daarna pende hij Rubens paard die Dirk wist te winnen. Daarna speelde Dirk de partij rustig uit.

Ramon speelde tegen Glory 0-1
In het Konings Indisch speelde wit te snel zijn paarden naar voren. Nadat deze stukken werden afgeruild was wit onderontwikkeld. Zwart wist hier gebruik van te maken door wits dame te “overloaden” de dame kon niet alles verdedigen en dus ging de konings zijde open. Hierna volgde al gauw een mat.

Jerry speelde tegen Dries 1-0
Jerry probeerde met een standaard opening wat ruimte te maken voor zijn torenlijn nadat hij de loper in het centrum had geruild. Hierdoor wel een dubbelpion. Door een loper een zet te ver naar achter te schuiven blokkeerde hij een veld waar Dries haastig zijn paard heen schoof, dubbele aanval en een kwaliteit gewonnen. Met een lange rokade stond de koning veiliger dacht Jerry maar Dries wist zijn paard binnen te schuiven en zijn pionnen naar voren te duwen. En bij zijn eigen Koningsstelling stond zijn dame te verdedigen, later ook zijn toren. Jerry stond daar minder lekker. Paard kon niet weg, dame bijna opgesloten. Dries ging in de aanval nog twee zetten en de koning zou vallen, Jerry wist zijn dame net veilig te stellen en daarna een sprong naar de overkant, schaak, de koning van Dries liep weg, weer schaak, nog een zet en het paard deed weer mee en gaf ook schaak, Dries kon nu alleen zijn dame offeren om mat te voorkomen. Hierna had Jerry met zijn dame tegen de toren genoeg overmacht om de partij af te ronden. Met een pion die bijna promoveerde ruilde hij de dame tegen de toren en met de nieuwe dame rolde hij Dries op met mat op A1.

Pepijn tegen Joy 1-0
Pepijn begon het potje met een defensieve d4 pc3. Joy reageerde met de Caro-Kan waardoor het centrum al snel werd opgeruimd. Na een stuk ontwikkeling van beide spelers begonnen de er wat paarden en lopers geruild, waardoor het spel verder werd geopend. Toen beide spelers rokeerde begon Pepijn het centrum aan te vallen met zijn C pion. Dit zorgde ervoor dat Joy in de knel kwam met de haar stukken in de hoek van het bord. Dit gaf Pepijn de ruimte om een pion weg te geven voor een betere positie. Hierna werden snel de laatste torens en lopers geruild en bekwam het een eindspel. Tijdens het ruilen won Pepijn een pion en gebruikte deze als de basis voor zijn aanval, waarmee hij de dames afruilde en een extra vrijpion had. Deze vrijpion en de overige pionnen aan de andere kant van het bord kon Joy niet beide stoppen en na dit gezien te hebben gaf ze op.

Timo tegen Henry 0-1
Timo kwam niet zo goed uit de opening. Henry wist hier gebruik van te maken en een voorsprong op te bouwen. In het eindspel hield Henry meer pionnen over en kon Timo niet meer winnen, waarna hij opgaf.

Arjen tegen Matteo remise
Arjen speelde het koninginnengambiet. Er werd snel gespeeld en Matteo verloor een centrumpion. Matteo wist druk te zetten, waardoor Arjen niet rokeerde. Na een trucje wist Matteo een pion terug te winnen, maar Arjen hield een betere positie. Na nog een paar zetten maakten de spelers remise.