Ronde 9 Interne clubcompetitie

Martin tegen Dirk 1-0
Martin en Dirk hadden een relatief korte partij. Na een relatief rustige d4 – f5 opening werden enkele lichte stukken afgeruild. Martin zijn pionnenstelling was aangetast, waar Dirk tevreden mee was. Dirk was zijn loperpaar kwijt en met dubbele loper tegen paard en loper was Martin ook tevreden. De partij kwam echter nooit tot een eindspel. Martin zette een aanval op de koningsvleugel van Dirk op. Dirk miste een paar dreigingen en verdedigde niet effectief genoeg. Martin kon hierdoor de partij met een dodelijke aanval direct in zijn voordeel beslissen.

Julian van Hamersveld tegen lucht 1-0
Julian mocht vandaag met wit tegen lucht spelen, het werd een zware partij. Julian opende met e4, een nieuwe opening voor lucht, lucht had namelijk de grob voorbereid. Lucht gaf zichzelf weg, wat voor Julian erg lastig was, Julian moest daardoor perfect spelen. Julian wist na middernacht uiteindelijk toch een gat in de verdediging van lucht te vinden, waarna lucht niet meer kon verdedigen en lucht op moest geven na een zware uitputtingsslag. Julian veegde lucht daarmee van het bord.

Patrick tegen Pepijn 1-0
Patrick opende de partij met een standaard e4 waarop Pepijn door ging met de principiële opening. Snel na de opening begon Patrick zich te richten op het centrum. Pepijn was hier niet goed op voorbereid en verloor een pion en het centrum. Na een poging te doen om het centrum te veroveren van Pepijn gaf hij ook een paard weg. Patrick stond hierna in een grote voorsprong en bleef rustig aan spelen. Pepijn probeerde een tegenaanval voor te bereiden, maar nadat Patrick de dames afruilde en Pepijn nog een grotere achterstand kreeg. Gaf Pepijn op.

Wim tegen Timo. 0-1
De opening ging in het begin klassiek. Al spoedig werden per speler ieder een paard afgeruild. Timo wist een solide verdediging op te bouwen, waarna Timo met een toren binnendrong. Spoedig hierna kwam Timo met zijn torens loper en dame steeds dichterbij, zodat Wim gedwongen een keus moest maken: dame inleveren of mat gaan. Wim koos voor het inleveren van zijn dame. Uiteindelijk mocht dit toch niet baten. Met behulp van dame en pion zette Tim Wim mat.

Arjen tegen Daan. 1-0
Arjen opende met e4, en er ontstond en Siciliaanse partij. Na een stel pionnen afgeruild te hebben werd de achterwaartse d-pion door Daan onder vuur genomen. Arjen wist echter te verdedigen en kon doormiddel van een aftrekaanval op de dame een paard op f6 krijgen. Een paar zetten later kon wit g4 en kg2 spelen om de onderste rij vrij te maken voor de torens. Daan had deze aanval niet goed doorgerekend en Arjen kon doormiddel van th1 en dh6 infiltreren. Wit won een toren en na enkel schaakjes kon ook zwarts laatste stuk, de dame, tegen een toren geruild worden. Zwart gaf op.

Matteo tegen Wessel 1-0
In de opening gaf Wessel het centrum weg, met als compensatie dat hij een sterke loper op g7 kreeg en een open e-lijn voor zijn toren. Matteo had weinig pionspel, dus hij begon zijn stukken te manoeuvreren. In de tussentijd wist Wessel meer ruimte te pakken aan de koningskant. Later maakte Wessel een grote beslissing door aan de koninginnenkant een pion op te spelen, waardoor Matteo daar ook een pion naar voren kon duwen. Omdat Wessel tactisch een betere stelling had wist hij een pion te winnen, waarna hij grandioos de fout inging door een aftrekaanval over het hoofd te zien. Matteo wist zijn paard te ruilen voor een toren, waarna Matteo in een eindspel zonder zware stukken gemakkelijk had gewonnen.

Henry tegen Jerry 1-0
Henry startte met een standaard d4 en alles ging zoals normaal.
Jerry verdedigde de penning op zijn paard niet zo sterk en bleek na afruilen met een open koningsstelling achter. Verder nog weinig bijzonders.
Henry bleef aanvallen en pakte met zijn loper de toren, Jerry kwam wel met zijn dame in de aanval daardoor. Dat ging echter niet zo lekker met een zwarte pion achter de stelling van Henry, die daar echter met zijn Dame en toren verdedigde. De kwaliteit werd daar wel weer teruggewonnen. Met zijn toren op een open lijn en zijn witte loper bij de koning in de buurt wist Henry door te breken. Jerry had even geen alternatief dan zijn Dame te offeren om mat te voorkomen. Daarna kon Henry lekker afruilen en pionnen opeten, toe gaf Jerry op.