Rustige vijfde ronde interne clubcompetitie

Met de herfstvakantie in aantocht en een thuiswedstrijd van het achttal, was de interne clubcompetitie rustig. Er werden 4 wedstrijden gespeeld.

Dries – Wim 1-0
De partij begon zoals gewoonlijk met e2-e4 e7-e5. Niets aan de hand. Vrij spoedig zette Wim een aanval op met paard en dame op waardoor voor Dries mat dreigde. Dries wist dit te voorkomen door zijn koning naar e2 te verplaatsen, waardoor Wim de aanval niet kon voortzetten. Langzamerhand raakte Wim steeds meer materiaal kwijt, waardoor Dries een overwicht op het spel kreeg. Wim promoveerde nog met een pion, die Dries er direct met  zijn toren eraf sloeg. Vervolgens wist Dries wel een pion aan de overkant te krijgen, waarna Dries met behulp van zijn toren en zijn nieuw verworven dame Wim mat zette. En Wim had nog wraak willen nemen op de partij die hij vorige keer van Dries verloor.

Patrick – Arjen 0-1
Patrick begon met d4 en Arjen antwoordde met het Hollands. Al vrij snel werden er een paar pionnen in het centrum afgeruild. De d-lijn was hierdoor geheel open en Patrick ruilde dames. Arjens koning kon niet goed weg uit het centrum komen. Er werden een paar stukken afgeruild en Patrick kreeg een geïsoleerde vrijpion. Arjen wist hierna beiden torens op (half) open lijnen te zetten en hiermee druk op de geïsoleerde pion te zetten. Na nog enkele zetten sloeg het noodlot voor Patrick toe, hij wilde torens op de c-lijn ruilen, maar de toren die terug sloeg verdedigde het loper van Patrick. Arjen kon hierna met een paardvork de loper ophalen. Na enkele zetten gaf Patrick op en won Arjen de partij.

Pepijn – Jerry 0-1
Pepijn opende de partij met een standaard e4 opening, waarna Jerry en Pepijn beide hun stukken rustig ontwikkelde. Pepijn ging al snel zijn loper weggeven voor een paard om d4 te kunnen spelen. Dit had als doel het centrum over te nemen. Jerry verloor hier een pion, maar bleef alsnog een sterke invloed hebben op het centrum. Nadat Pepijn de Dame lijn open had gemaakt ging hij de aanval in en ruilde de zo veel mogelijk stukken en pionnen af om zijn voorsprong groter te maken. Toen er voor beide partijen nog maar 1 dame en toren overbleven probeerde Pepijn Jerry zijn stukken te verdrijven naar een hoekje en zijn pionnen over te nemen. Jerry wist dit te verdedigen en zelfs een pion van Pepijn over te nemen, hierna volgde nog een pion en had Jerry de aanval overgenomen. Pepijn probeerde zijn toren en terug te krijgen om te verdedigen, maar nadat Jerry zijn toren tussen Pepijn zijn laatste pionnen heen ging en Pepijn zijn Dame en Koning vorkte gaf Pepijn op.

Wessel – Ruben 0-1
Na een rustige opening met e4 van Wessel en g6 van Ruben waarbij Wessel het centrum snel innam. Ruben kon uiteindelijk 2 pionnen winnen van Wessel waardoor hij in het midden spel licht voordeel had. Daarna nam Wessel het initiatief en kwam hij 2 pionnen voor te staan. In een spannend eindspel waarbij beide heren kansen hadden won Ruben uiteindelijk het eindspel. Met weinig tijd op de klok was de spanning om te snijden.