Spannend einde bij Jeugdsnelschaaktoernooi

Zaterdag 2 april organiseerde het Hoevelakens Schaakgenootschap het 40e Open Hoevelakens Jeugdsnelschaaktoernooi. Dit jaar was het toernooi te gast in de Belleman te Zwartebroek. Er waren 85 deelnemers.

Het toernooi werd geopend door wethouder mevrouw Aboyaakoub-Akkouh. Na een korte speech opende zij het toernooi.

In de E-categorie (schakers geboren in 2006 en daarna) gingen 3 deelnemers, met 7 punten de laatste ronde in. Uiteindelijk wist Pelle Nagelkerke (Schaakvereniging Huizen, vorig jaar 2e) met 2 uit 3 in de laatste ronde voldoende punten te scoren om deze categorie te winnen. Tweede werd Evi Maris (WSG Winterswijk) die door een perfecte laatste ronde op een half puntje van Nagelkerke eidigde. Lauri Maris (WSG Winterswijk) werd 3e. Hoevelakers Nubel el Mourabit en Job Strik vielen ook in de prijzen. El Mourabit werd 6e, Strik werd 7e.

Bij de D-jeugd was Kelvin Kanne (Moira-Domtoren) erg sterk. Hij had tegen zeer sterke tegenstanders een slechte ronde gehad, maar nam in de laatste ronde revanche door 3 uit 3 te spelen. Hij had een vol punt voorsprong op nummer 2 Thomas Bellaart (BSG Bussum). Thijn Grootendorst (D.B.C.) werd 3e, met hetzelfde aantal punten als Bellaart, maar een mindere score in de laatste ronde.

Het meest aantal punten werd dit toernooi gescoord door de winnaar bij de C-categorie Dominggus Paays (SV Krimpen). Hij won 11 maal en speelde slechts eenmaal gelijk. Hij had 3,5 punten voorsprong op nummer 2 Paulien de Groot (ook SV Krimpen). Nummer 3 werd Leonard Kolling (SG Amersfoort). Hij had 1.5 punten achterstand op De Groot.

In de B-categorie was de strijd om de titel het spannends. Uiteindelijk wist Robin Reichardt (SC En Passant) de eerste plek te veroveren. Tweede werd Tim Grutter (S.V. Hoogland en vorig jaar winnaar van de D-categorie), met hetzelfde aantal punten als Reichardt. Derde werd Anka Kara (SG Amersfoort) op ruime achterstand van de nummers 1 en 2.

In de A-categorie won Joris Kokje (Moira-Domtoren). Kokje won voor de vijfde maal op rij zijn leeftijdscategorie. De strijd om de 2e plek werd ging tussen Meike Riemens (SV Krimpen) en Jeroen van Winkoop (BDSV). Beide hadden 9 punten, maar Riemens had de betere score in de voorlaatste ronde.

De verenigingsprijs ging dit jaar weer naar SV Hoogland. Tweede was schaakvereniging Huizen en derde BDSV.

Het toernooi was een succes en dit kon alleen dankzij de inzet van vele vrijwilligers die het toernooi in goede banen leidden en de sponsors die het toernooi mogelijk hebben gemaakt.  Wederom hartelijk bedankt voor jullie inzet!

Klik hier voor de uitslagen van het toernooi

Klik hier voor de foto’s

Het toernooi kan alleen mogelijk worden gemaakt dankzij onze sponsoren:
Jac Hensen Mannenmode
Keurslager Steltenpool
Van Straalen kappers
Eetcafé de Wiekslag
Bakkerij Toebast

We willen daarnaast bedanken:
Dorpshuis De Belleman, voor hun gastvrijheid en uitstekende speellocatie