Gerben en Dirk kampioen, Gerben pakt de dubbel

De titelstrijd eindigde de laatste ronde in een beetje een sof; Gerben had in de een na laatste ronde in een leuke wedstrijd gewonnen van Arco. Arco durfde het spel niet open te breken, maar zag daardoor een paard vrij nutteloos staan. Dat kostte hem de partij. In de laatste ronde speelde Gerben voor de beker. Hij was dus al zeker van een (gedeeld) kampioenschap.

Dirk speelde in de voorlaatste ronde tegen Johan. Die werd natuurlijk aangemoedigd om de familie te helpen, maar het mocht niet baten. Dirk snoepte een pionnetje en wist net te ontkomen aan stukverlies door tegendreigingen. Daarna kantelde een vrij gelijke partij Dirks kant op en maakte hij het vakkundig af.

De laatste ronde speelde Dirk tegen Eleonor. Eleonor kwam goed uit de opening maar had een plan dat niet werkte, het kostte hem een stuk, waarna het van kwaad tot erger ging en de partij in een mum van tijd voorbij was.

De strijd om de derde plek was wel spannend tot en met de laatste ronde: Martin stond 1 puntje voor op Tim en deze 2 schakers speelden de laatste ronde tegen elkaar. Tim moest dus winnen om nog op het podium te klimmen en Martin had voldoende aan remise. Het werd een spannende partij waarbij Tim via een offer een aanval op de koning opzette. Martin verdedigde het niet helemaal correct, waardoor Tim in de partij bleef. Een spannend eindspel bleef over waarbij Martin een toren en 2 lopers had, samen met een pion en Tim nog een dame en 2 pionnen. Al manoeuvrerend wist Martin zijn stukken verdedigd te houden en promotie van zijn pion te dreigen, maar Tim had eeuwig schaak en zelf nog dreigingen. Uiteindelijk zat er alleen een gelijkspel in, waardoor Martin derde werd.

De vijfde plek gaat naar Henry. Hij wist met zijn bekerfinale net voldoende puntjes te sprokkelen om Joost voor te blijven. Na de vierde plek vorig jaar, weer een mooie prestatie van Henry!

Gedeeld zevende werden Arco en nieuwkomer Johan.

De laatste ronde had ook nog gevolgen voor het Reuzendoderkampioenschap. De eerste plek was al met zekerheid voor Johan, maar Mick kaapte de 2e plek net voor de neus van Joost weg met een overwinning op Jerry. Mick kwam fantastisch uit de startblokken, maar leek daarna zijn partij weg te geven. Hij profiteerde daarna van een foutje van Jerry om toch nog te winnen. Antoine steeg naar een 6e plek met zijn overwinning op Ben!

Dan de bekerfinale; Henry speelde met wit tegen Gerben en kreeg een mooie stelling op het bord. Hij had goed vooruitgeschoven pionnen, voldoende ruimte en het initiatief in het spel. Richting het eindspel gaf hij echter een mooie pion weg en daarmee vervlogen zijn kansen op een overwinning. De stelling was nog prima voor een remise, wat het uiteindelijke werd.

Een dramatische snelschaakfinale volgde. In de eerste partij maakten beiden een onreglementaire zet. Er werd niet op geclaimd, waardoor Henry zijn voordeel in de stelling kon uitbuiten en de overwinning kon opeisen met zwart. Met het draaien van de kleuren draaide het spel volledig mee. In de tweede partij liet Gerben geen spaan heel van de stelling van Henry en hij maakte een gelijke tussenstand van.

In de derde partij waren er weer kansen over en weer. Henry leek een aanval op de koning op te kunnen zetten, maar hij vergat de stelling af te maken. Uiteindelijk kwamen beide spelers niet verder dan remise, waardoor er een vierde snelschaakpartij aan te pas moest komen. Beide spelers waren duidelijk vermoeid na de slijtageslag. Het was Gerben die er toch het beste mee overweg kon en de partij en daarmee de bekercompetitie wist te winnen.