Gerben van Pel wint de Van Altena Cup

Gerben van Pel heeft vrijdag 12 februari de strijd om de Van Altena Cup, mogelijk gemaakt door DA-drogist Van Altena, voor de tweede maal op rij gewonnen. Hij wist in de finale Tim de Jongh te verslaan. Dirk Veldhuizen versloeg in de strijd om de derde plek Dennis ter Haar.

De avond begon met de halve finales. Dennis ter Haar speelde met zwart tegen Tim de Jongh. De Jongh was te sterk voor Ter Haar en met een grote combinatie wist hij de winst naar zich toe te trekken.

De tweede halve finale was tussen Dirk Veldhuizen en Gerben van Pel. De wedstrijd ging gelijk op en in het middenspel voerde Van Pel de druk langzaam maar zeker op. Na een aantal zetten kon Veldhuizen de verdediging niet meer volhouden en verloor hij een stuk. Daarna wist Van Pel zijn voorsprong stelselmatig uit te breiden en de partij te winnen.

In de troostfinale om de 3e en 4e plek bleken Ter Haar en Veldhuizen een stelling op het bord te zetten die muurvast zat. Daarop werd remise afgesproken. De wedstrijd werd daarop beslist met 3 snelschaakpartijen. In deze snelschaakpartijen wist Veldhuizen de eerste 2 te winnen met verschillende combinaties. Daarop pakte hij de derde plek en werd Ter Haar vierde.

In de finale ontstond al snel een open spel tussen Van Pel en De Jongh. Van Pel controleerde het centrum van het bord en begon een aanval op te zetten. De Jongh zette verschillende tegenaanvallen op, maar Van Pel wist ze af te slaan. Uiteindelijk gaf een dubbele aanval met het paard de voorsprong en speelde Van Pel zich daarna naar de titel.

Klik hier voor de foto’s